Τρίτη 14 Ιουνίου 2016

Θέματα αίματος

Η Google μας πληροφορεί ότι σήμερα είναι η Παγκόσμια Ημέρα του Εθελοντή Αιμοδότη, που γιορτάζεται στην επέτειο των γενεθλίων του Karl Landsteiner (1868-1943). Ο άνθρωπος αυτός το 1901 περιέγραψε για πρώτη φορά το σύστημα των ομάδων αίματος (αργότερα πήρε και Νόμπελ για την ανακάλυψη αυτή). Ακόμη, χωρίς βέβαια να το γνωρίζει, έγινε αιτία να στραφώ στην Ιατρική (και τι θα γινόταν αυτή η άμοιρη η επιστήμη χωρίς την αφεντιά μου;;;). Θα πρέπει να ήμουν στη Β' Γυμνασίου όταν στα θέματα των τότε εισαγωγικών εξετάσεων για το πανεπιστήμιο έπεσαν και οι ομάδες αίματος και τα προβλήματα που δημιουργεί η ασυμβατότητά τους στα νεογνά κτλ. Είχε γίνει τότε σάλος διότι τάχα το συγκεκριμένο κεφάλαιο δεν περιλαμβανόταν στην εξεταστέα ύλη, κι αυτό μου έκανε εντύπωση διότι ήξερα το θέμα από το μάθημα της Ανθρωπολογίας στην Στ΄ Δημοτικού. «Για ένα τέτοιο θέμα διαμαρτύρονται;» είπα. «Αυτό ακόμη κι εγώ μπορώ να το γράψω». Δεν ήταν βέβαια η μόνη αιτία, αλλά η σκέψη σιγά-σιγά παγιώθηκε μέχρι να τελειώσω το Γυμνάσιο. Έχοντας δυο θείους γιατρούς (και τον μακαρίτη τον νουνό μου) δεν ήμουν και άσχετος με το κλίμα της ιατρικής, έστω κι αν οι συνθήκες σπουδών και εργασίας αλλάζουν από τη μία γενιά στην άλλη. Τα υπόλοιπα ανήκουν στην ιστορία. Το αν η επιλογή αυτή ήταν η άριστη δυνατή για μένα ας μη το κρίνω εγώ.
     Για να ξαναγυρίσουμε όμως στην εθελοντική αιμοδοσία, πρόκειται για έναν θεσμό που πρέπει οπωσδήποτε να καλλιεργήσουμε και να στηρίξουμε με κάθε τρόπο. Η χώρα μας δεν καλύπτει γενικά τις ανάγκες της σε αίμα και αναγκάζεται να εισάγει και από άλλες χώρες, με πολύ σημαντικό κόστος. Από την άλλη, οι ανάγκες για μεταγγίσεις αυξάνονται καθώς η ιατρική γίνεται πιο επιθετική, όχι όμως πάντα με σωστές ενδείξεις, που σημαίνει ότι κι εδώ, όπως και σε τόσα άλλα θέματα, γίνεται κατάχρηση. Συνεπώς χρειάζεται σωστή εκπαίδευση τόσο του κοινού για την αξία της δωρεάς, όσο και του ιατρικού κόσμου για τη συνετή αξιοποίησή της.

Δεν υπάρχουν σχόλια: